Godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet (KVU)
Konseptvalgutredning (KVU) for godsterminalstruktur i Oslofjordområdet er bestilt av Samferdselsdepartementet.
Framtidens godstransport må være effektiv, sikker og miljøvennlig. Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet og Kystverket har utredet alternative løsninger for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet.
Konseptvalgutredningen (KVUen) om terminalstruktur i Oslofjordordområdet viser at det er nok terminalkapasitet i Oslofjordområdet, når en ser vei, sjø og bane i sammenheng – men kapasitetsutfordringer for gods på jernbane. Utredningen anbefaler en trinnvis utvikling av godsterminalen på Alnabru i Oslo. Hauerseter ved Gardermoen vil være det mest aktuelle stedet for en eventuell framtidig avlastningsterminal.
Hensikten med KVUen er å avklare:
- behov for kapasitet i godskorridorene i Oslofjordområdet (i terminaler og i nettet mellom disse) og når det er behov for kapasitetsøkning og eventuelt nyetablering av terminaler.
- aktuelle konsepter for utvikling av et sikkert, miljøvennlig og samfunnsøkonomisk effektivt system for transport av gods hvor mer av de lange transportene går på bane og sjø
- Virkninger av ulike terminalstrukturer, herunder arealbruk, transportmiddelfordeling, logistikkostnader og miljø.
KVU-en er i stor grad harmonisert med Alnabru utredning fase 2 (Jernbaneverket)
Samferdselsministeren uttrykker at transportnettet samlet skal fungere effektivt, sikkert og med minst mulig miljø- og klimakostnad. Regjeringen vil komme tilbake til tiltak for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet i Nasjonal transportplan 2022–2033. Før det skal KS1 gjennomføres.
Det geografiske området omfatter Oslofjorden fra Vest-Agder til Østfold. Regjeringen vedtar konseptvalg og legger rammer for videre arbeid.