Hovedsykkelruter i Trondheim
Hensikten er å oppnå sammenhengende sykkelrutestrekninger slik at det skal være enklere og tryggere å sykle i Trondheim.
Hovedsykkelruter er en del av Miljøpakken i Trondheim.
Formingsveilederen for hovedsykkelruter i Trondheim gir grunnlaget for planleggingen og prosjekteringen av hovedsykkelrutene.
Dette er de pågående prosjektene:
Trondheim øst (Gildheim-Pirbrua ):
Trondheim vest:
Aktuelt:
- Vær så god, Trondheim! Hangarbrua er åpnet! (01.10.25)
- Fikk prøvesykle Hangarbrua (06.08.25)
- Nå er Hangarbrua løftet på plass! (19.06.25)
- Nå har brudelene til Hangarbrua ankommet Trondheim! (11.03.25)
- Vellykket prøvemontering av Hangarbrua (06.01.25)
- Nå starter grunnarbeidene for Hangarbrua (03.08.24)
- Denne aluminiumsbrua kan utløse et nytt industrieventyr for Norge (14.05.24)
En sammenhengende sykkelrute
Et sentralt mål er at flere trafikanter skal velge enten kollektiv transport, sykkel eller gange. Som et insentiv for å redusere antall kjøretøy og få flere til å sykle skal det bygges flere sammenhengende sykkelveier inn og ut av Trondheim sentrum. Hensikten med Hovedsykkelrute Trondheim er å planlegge og bygge en sammenhengende hovedsykkelrute langs hovedveinettet.
Se strekningsoversiktene i prosjektet "Hovedsykkelruter i Trondheim" (link til ArcGis interaktiv kart)
Du må akseptere informasjonskapsler for Markedsføring for å se YouTube-innhold
Vegvesenet planlegger en foretrukket gjennomkjøringsrute uten stopp og friksjon. Når du sykler langs denne, skal du slippe å stoppe opp.
Fremkommelighet og sikkerhet for syklende og gående står sentralt. Forbedringer og bedre sammenheng i infrastrukturen vil gjøre det mer attraktivt å sykle eller gå til og fra byen. Dette er et steg i riktig retning for å nå målet i byvekstavtalen om nullvekst i personbiltrafikken. Utbyggingen er i tråd med sykkelstrategien for Trondheim.
Miljøpakken er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Statens vegvesen og Trøndelag fylkeskommune. Kontaktutvalget har ansvaret for styringen av prosjektene i Miljøpakken.
Miljøpakkens prosjekter omfatter bl.a. Nydalsbrua og ny E6 Jaktøyen-Tonstad, kollektivtransport, sikkerhet og miljø (bedring av bymiljøet og tiltak mot trafikkstøy), og tiltak for gående og syklende.
Frem til 2029 skal Miljøpakken planlegge og gjennomføre mange små og store prosjekter i Trondheim for å gi bedre fremkommelighet og miljø for alle. Gjennom en rekke tiltak skal byen oppnå lavere klimautslipp, kortere bilkøer og mindre trafikkstøy. Ved å gjøre det mer attraktivt og effektivt å velge å sykle eller å gå oppnår man mange positive effekter, les om målsettingene i Miljøpakken. Miljøpakken ble inngått med Samferdselsdepartementet i 2009, abeidet skal pågå til 2029.
Hovedsykkelruter i prosjektet
Gildheim til Pirbrua:
Den nye hovedsykkelruten vil strekke seg fra Gildheim til Pirbrua, og prosjektet er inndelt i fem delstrekninger:
-
Gildheim–Leangbrua Reguleringsplaner for Gildheimkrysset-Leangen stasjon og Ladalen–Thrond Nergaards veg ble sluttbehandlet i bystyret 18.11.21. Byggingen kan være fullført i 2024.
-
Leangbrua–Dalenbrua Delstrekningen er under utbygging nå, blir ferdigstilt i løpet av 2023.
-
Dalenbrua–Lilleby skole Ferdig bygget, åpnet oktober 2021.
- Lilleby skole–Strandveien Planforslag sendt til sluttbehandling.
- Nordtvedts gate–Pirbrua Forprosjektfase pågår nå.
Informasjonsark om delstrekningene (PDF)
Tonstad–Sluppen:
- Tonstad–Sluppen Prosjektutvikling vår 2022.
Holtermanns veg–Sluppen:
Statens vegvesen har utarbeidet detaljreguleringsplan for E6-parsell Sluppen og strekningstiltak i Holtermanns veg.
- Strekning Holtermanns veg–Sluppen. Forventet byggestart i 2021.
- Fase:
- Bygges
- Kommuner:
- Trondheim
- Fylker:
- Trøndelag
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Handlingsprogram 2018–2023
- Oppstart:
- 2020
- Antatt åpnet:
- November 2025